Wanneer de afhandeling door de school niet tot tevredenheid heeft geleid, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. Het bestuur van Quadraam is wettelijk verplicht te beschikken over een klachtenregeling. Het bestuur van Quadraam heeft zich aangesloten bij de landelijke Klachten Commissie Onderwijs (LKC). Als de mogelijkheden om binnen de school tot een bevredigende oplossing te komen zijn uitgeput kunt u zich wenden tot het LKC.
Een secretaris van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene waarover is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot een van de volgende routes:
Als de LKC denkt dat een klacht snel op school(bestuurs)niveau kan worden opgelost, wordt – na overleg met de klager en het schoolbestuur –de klacht doorgestuurd naar het schoolbestuur. Als de betrokkenen dat al hebben geprobeerd of geen heil zien in interne klachtbehandeling, dan kan worden gekozen voor mediation of de formele klachtprocedure.
Als interne klachtbehandeling niet tot de mogelijkheden behoort of niet tot een oplossing heeft geleid, dan wordt in het telefoongesprek met de secretaris-mediator de mogelijkheden van mediation en de formele procedure verkend. Als beide partijen een voorkeur hebben om onder begeleiding van een externe zelf tot een oplossing te komen, kan er mediation plaatsvinden (zie voor meer informatie: mediation bij de LKC)
Als besloten wordt de klacht via de formele procedure af te handelen dan onderzoekt de LKC de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.
Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort kunt u contact opnemen met de Mediationdesk van Onderwijsgeschillen.
U kunt de Mediatondesk bereiken via telefoonnummer 030-2809590 of e-mail mediation@onderwijsgeschillen.nl
Meldpunt vertrouwensinspecteurs:
0900 – 111 31 11 (lokaal tarief)
Ouders, leerlingen, docenten, directies, besturen, maar ook vertrouwens-contactpersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Onderwijsinspectie raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
• seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
• psychisch en fysiek geweld;
• discriminatie en radicalisering.
Meldingen die binnen deze bovengenoemde categorieën vallen, kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. Deze zal luisteren, informeren en zo nodig adviseren. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier van de VI. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur(VI) ook adviseren in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. Meer informatie hierover kunt u vinden op: www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen