Actueel Agenda menu

Opleidingen en leerroutes

Bij ons op school bieden we verschillende leerroutes aan. Je kan bij ons terecht voor vwo, havo en mavo+.

We proberen het makkelijk te maken om over te stappen van het ene naar het andere niveau. In de bovenbouw bieden we alle profielen aan.

De brugklas

Op basis van het schooladvies krijg je een plaats in één van onze brugklassen:

• vwo
  • havo/vwo
  • mavo/havo
  • mavo

Meer over onze brugklassen   Vakken in de brugklas

vwo

Wat ons vwo bijzonder maakt, is dat je direct start met de verdiepende vakken Filosofie en Wetenschap & Onderzoek. Zo leg je een stevige basis. Wil je daarna ook meer uitdaging? Kies dan een extra vak, zodat je een diploma kan krijgen in meerdere profielen. Ook kan je soms versneld examen doen. In de bovenbouw bieden wij alle profielen aan. Naast de bekendere schoolvakken hebben wij onder meer Natuur, Leven en Techniek (NLT), Bedrijfseconomie en Kunst & Drama. Wij maken op ons vwo geen onderscheid tussen atheneum en gymnasium, je kan dus geen klassieke talen bij ons kiezen. Na 6 jaar vwo doe je examen in minimaal 8 vakken.

havo

Wat onze havo bijzonder maakt, is dat je altijd start in een ‘dakpanklas’ (mavo/havo of havo/vwo). Zo kan je wennen aan het niveau of juist alvast extra uitdaging zoeken. In de bovenbouw kun je de vwo-route volgen. Je kiest dan een extra vak, zodat je na je examen verder kan op het vwo. Je kan op de havo een diploma halen in meerdere profielen als je een extra vak volgt en versneld examen doen als het bij een vak heel goed gaat. Je kan alle profielen kiezen en ook op de havo kan je, naast de vakken die je in de onderbouw al kreeg, kiezen voor Natuur, Leven en Techniek (NLT), Bedrijfseconomie en Kunst & Drama. Na 5 jaar havo doe je examen in minimaal 7 vakken.

mavo+

Wat onze mavo-opleiding bijzonder maakt, is dat we een mavo+ zijn. Dat is een uitdagende mavo met voor iedereen 7 examenvakken, waaronder wiskunde en biologie. Zo bieden we een goede aansluiting op verschillende mbo-richtingen en de overstap naar onze havo is eenvoudiger. Door het extra vak, halen veel leerlingen een diploma in meerdere profielen. Als het bij een vak heel goed gaat, kan je vervroegd examen doen. Als keuzevakken in de bovenbouw bieden we onder meer Beeldende vorming en Sport & bewegen (LO2). Zo kan iedereen kiezen tussen sportief of creatief. Na 4 jaar doe je examen in minimaal 7 vakken.

LE-weken

Vier keer per jaar houden we een LE-week. LE staat ook hier weer voor ‘Lyceum Elst’. Een LE-week vormt de afsluiting van een lesperiode. Alle klassen nemen eraan deel, maar het programma verschilt per jaarlaag en leerroute. Een LE-week bestaat vaak uit meerdere toetsen, maar ook uit activiteiten zoals excursies, gastlessen of een voorstelling. Een LE-week loopt altijd van woensdag tot woensdag (behalve de laatste van het jaar) en in die week zijn er geen reguliere lessen.

Profielkeuze & loopbaanoriëntatie en –begeleiding

Tijdens je schooltijd bieden we alle leerlingen LOB, dit betekent ‘Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding’. Het houdt in dat wij jou helpen met het kiezen van een profiel, passende studie en misschien zelfs al een gewenst beroep. Hieronder vind je een overzicht van de profielen die je bij ons op school kan volgen.

Havo en vwo Mavo+
Cultuur & Maatschappij Economie
Economie & Maatschappij Landbouw (groen)
Natuur & Gezondheid Techniek
Natuur & Techniek Zorg & Welzijn

Overgangsnormen en PTA’s

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om over te gaan naar de volgende klas? Je vindt deze informatie in onze overgangsnormen. De meest recente overgangsnormen worden doorgaans medio oktober van het betreffende schooljaar geplaatst. In de bovenbouw spreken we van een Programma van toetsing en afsluiting (PTA).

Overgangsnormen en PTA

Kwaliteit & resultaat

Lyceum Elst is een fijne school met goed onderwijs. We vinden het belangrijk om daarin te blijven investeren en lichten dat graag verder toe. Ook laten we je graag met onafhankelijke data zien hoe we als school presteren.

Kwaliteitsbeleid Lyceum Elst   Cijfers scholenopdekaart.nl